Steinfjordstranda -Lydighetstrening

  • Sitt-bli-sitt-bli-sitt-bli

Dagens lydighetstrening handlet mest om å bli.
Nadia er i grunn flink å utføre en kommando, bare at hun blir aldri værende i kommandoen. Så om jeg ber henne sitte, så setter hun seg ned, men så reiser hun seg opp igjen like fort.

Sitt-bli

Jeg må nokk påta meg selv mest av skylda for at det er slik, da jeg ikke har vært hverken tålmodig eller konsekvent nokk til at jeg har trent noe mye på dette tidligere.

 

Men nå prøver vi på nytt. Å vet dere hva? Det ser ut til å funke.

Først har vi trent inn sitt. Sier sitt, gir godbit med en gang hun setter seg.

Når kommando sitt, virkelig sitter, går vi videre til trinn 2, som er bli.
Her må man starte i det små, så øke vanskelighetsgraden. Jeg sier sitt, sier bli, teller til 3 inni meg, og da hun enda sitter gir jeg godbit. I begynnelsen var hun ofte på letten før jeg rakk å telle til 2, da har jeg startet på nytt.
Etter hvert funket det fint å telle til 3. da teller vi til 7, så til 10.

Trinn 3 blir med mer forstyrrelse, hva om jeg går unna, hopper litt, kaster godbiter? Også her får jeg henne til å bli værende i sitt til en viss grad, men jeg må ikke gå for langt unna. Men vi øker det gradvis, litt og litt..

 

Så i kveld kom prinsessa hjem. Nadia ble helt tullerusk som hun pleier, med både bjeffing og hopping mot ytterdøra. Jeg ba henne gå på plass, å bli. Pleier aldri å funke.
Men i kveld funket det. Hun gikk i kurven sin, satt der mens prinsessa kom inn, hengte av seg klær, hilser på familien først, så på Nadia.
Ja Nadia var så flink at hun ble fortsatt værende på plassen sin etter å ha hilst også, mens prinsessa laget seg kveldsmat. Jeg ble så Gla og stolt av henne at hun måtte då seg både ei kokt skinke og et hundebein i belønning.

Tenk så hærlig om hun kunne lagt seg i kurven hver gang noen kom innom, å vente til vi hilste på henne?? Det hadde vært mye bedre en bjeffing og hopping når vi kom inn døra.  Tror det er fult mulig, men det krever konsekvent trening fra min side. Vet ikke om jeg har tålmodighet til å alltid være konsekvent, men akkurat nå er jeg motivert.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg