Slik blir jeg fit-fin og fantastisk

Siden i sommer har jeg hadd fokus på livsstilsendring. Jeg ønsker å bli like slank som jeg var før jeg ble gravid med lillebror som er snart 3 år.

Men jeg har ikke troa på en fast diett, da tror jeg vekta går både fort ned, å like fort opp igjen. Det som må til er en gradvis livsstilsendring. En diett jeg kan leve evig med. En måte å leve på hvor jeg ikke føler jeg hele tia må ofre noe.

Men hvordan få til det liksom??

Jeg kick-starta prosessen med Personlig trener. Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det så flott, hadde starta litt forsiktig for meg selv å gått ned 2 kg allerede, da bygdas PT sendte Mld om jeg ville være med på et lite prosjekt med gruppetrening og personlig oppfølging til et supertilbud.
Jeg har i grunn aldri heller likt å trene på treningsstudio, eller å trene styrketrening.
For å være helt ærlig har jeg alltid hatet denne form for trening, etter dem grusomme minnene fra gymtimene på ungdomsskolen.
Min favoritt-trening har alltid vært Hund, Hest, friluftsliv og svømming. Alt annet er bare huff og ork.

Men hvorfor ikke prøve tenkte jeg. Å jeg kan faktisk si jeg var positivt overrasket.
Styrketrening er ikke så ille når man har noen til å vise deg å gjøre det riktig, skryte av deg når du gjør ditt beste, og oppmuntre når du føler du sliter litt.
Så ble det en ganske bra sammenfletta gruppe også, der vi var flere amatører som følte vi dummet oss litt ut ilag. Det var hun som var PT som ble utskuddet.

Å det å hver uke se at man greier å løfte litt tyngere, å føle at det løse fettet under armene strammer seg til, det er en utrolig fin følelse.

 

 

 

Videre har jeg lært å fokusere på hva jeg skal klare, å ikke peike fingeren på alt jeg ikke skal å bør.
Derfor er fokuset at jeg skal spise knekkebrød til lunsj, gjerne med frukt å grønnsaker til.
Fisk minst 2 gang per uke, å kylling 1-2 gang per uke til middag. Så vann.

Jeg prøvde først med motivasjonsflaske med vann, hvor den er merket hvor mye jeg skal ha drukket hver time. Det funker kanskje for mange, men den funket ikke for meg.

Det er bare slitsomt å drikke så mye med sugerør. Vannet blir varmt utover dagen, så glemmer jeg den litt av.
Det som funker på meg er en annen drikkeflaske på 0,7L. Jeg fyller den om morgenen, drikker innimellom på jobb, å før lunsj er den tom. Da skal den fylles opp en runde til. Greier jeg 2 slike flasker på en dag, da er jeg fornøyd med meg selv.

Sist men ikke minst, så har jeg en hund som vil gå tur hver eneste dag. Jeg skulle gjerne gått lange fjellturer, eller jogger tur med høy puls. Men kombinert med fult arbeid og småbarnsliv, så er det vanskelig å sette som mål i hverdagen. Fjellturer er et mål for helgene, jogging får jeg vurdere på sommerhalvåret, så får jeg være fornøyd med at jeg kommer meg ut på en sikkelig gåtur 30-60 min hver eneste hverdag i all slags vær.

 

Hva er din favoritt-trening??

7 kommentarer
      1. Ja, YouTube kan være veldig bra. Jeg pleier å gjøre yoga med YouTube. Det viktigste er jo å finne den treningen man selv føler fungerer for seg. Alle har sine sykdommer, plager og utfordringer, å ingenting passer for alle. Men jeg er sikker på at du gjør det veldig bra uansett hva du gjør 🙂

    1. Jeg går tur + styrketrening to ganger i uka. Startet med PT, jeg også, men trener alene.
      Går minst 15 000 skritt hver dag.
      Tenke det er smart av seg med styrketrening i tillegg til det å gå tur!

    2. tur med hund er jo ren lykke!! Men treningssenter kan være en bra ting 🙂 Jeg bruker ro-apparat, tredemølle og noen vekt-apparater. Og jeg liker å trene yoga 🙂 Styrke er jo viktig 🙂 Jeg får ikke til den samme treningen hjemme, og er glad for aktiv treningssenter å gå til 🙂 God helg 🙂

    3. Jeg har også begynt med styrketrening. Eller , jeg begynte i fjor. Tenker jeg må få kjernemuskulatur som fungerer, så jeg kan bli eldre uten å kollapse helt.. Jeg LIKER å trene styrke jeg, når jeg bare kommer meg på senteret. Gøy å se man blir bedre. Jeg har ikke orket etter jul, men kom i gang igjen forrige helg. Og jeg skal i morgen 🙂 Målet er 2 styrketreningsdager. Når det blir litt lettere å gå ute kommer jeg nok til å gå litt mer igjen 🙂

    4. Bra jobbet. Livstilsendring er så mye bedre enn ‘dietter’. For det blir en endring som varer (om en holder seg litt sta og står på)

      Syns også treningstudio kan bli mentalt i lengden, så Crossfit ble løsningen for meg. Kjempegøy (og passer for alle, i alle aldre, fasonger og faser i livet. Trust me) 🙂
      Ellers jobbet jeg leeenge med Freeletics (bodyweight trening) ganske bra trening det også. There is an app for that. Og veldig god på å stramme opp her og der.

      Also : Dog is life!
      Lykke til videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg