Når uhellet er ute

En helt vanlig skade på hunder er kloskader. Derfor er det utrolig viktig å klippe klørne med jevne mellomrom, slik at man unngår at de blir for lange, setter seg fast, og rives av.

Det er derfor lurt å ha en fast rutine på klo-klipp. Jeg klipper klørne på min hund ca hver 2 til 3 uke.

Når hunden er valp er det lurt å klippe enda oftere, men da bare litt i tuppene, slik at valpen blir vant med å bli håndtert.
-Å hunden må roses godt, slik at den alltid forbinder klo-klipp med at nå kommer det noe superdigg. I dag ble belønningen ei grillpølse, sist var det en fylt kong.

I dag var vi desverre ekstra uheldige.
Trodde jo egentlig at hunden min i dag var værdens heldigste, da jeg hadde fri fra jobb, og hun skulle få min fulle oppmerksomhet, uten barna tilstede.

Først hadde vi hjemmespa med klo-klipp, massasje og børsting av pels. Koset oss inne å spiste god lunsj. Så gikk vi oss en tur ut når regnværet tok en pause. Nadia har fått seg en ny boblevest, så hun så jo riktig så stilig ut også i dag.

Men da Prinsessa kom fra skolen, ble likevel Nadia helt hoppende glad, som om hun hadde vært forlatt på vann å brød i ukevis.

Hun både løp og hoppet nedover bakken for å hilse å ta imot.

Da hun hadde roet seg, og vi var på tur opp bakken igjen, så jeg at blodet fosset.

Løftet henne opp å tok henne rett på badet, der jeg først skylte poten under rennende vann, slik at jeg fikk et overblikk over alvorlighetsgraden.
En revet klo kan fort bli veldig alvorlig, å krever veterinærbesøk.

Hell i uhell, var ikke dagens skade så stor og alvorlig som den fort kunne vært. Tror det som har skjedd er at jeg hadde klippet klørne ganske korte, å når hunden hoppet på grusveien har hun riftet/kuttet den opp i tuppen, slik at hun begynte å blø. Å en klo som blør, den blør enormt mye.

Men da det kun var helt på tuppen, smurte jeg blod-stopp pulver på, å tok på henne en potesokk.

 

 

Hun var bare så fornærmet da hun måtte ha en potesokk på, at hun gjemte seg under teppe, å så ut som værdens mest triste hund.

 

Men da kvelden kom og jeg hadde tatt av henne sokken, så logrer hun med halen å er gledelig med på en liten tissetur til.
Å igjen er værden et fint sted å leve.

6 kommentarer

Siste innlegg