Liv på havet

Uværsmelding over hele landet. Stormen Ingunn, ekstremvær, orkan, gul-oransje eller rødt?
Det er umulig å ikke bli påvirket av værmeldingene denne uka. Men hvordan blir du egentlig påvirket?
Jeg vet mange blir veldig redde, og mange har god grunn til å bli redde også.
Uvær har krevd mange menneskeliv på ulike måter.
Spesielt har uvær på havet tatt mange liv.

Så sitter dem etterlatte igjen. Noen trekker for gardinene å vil aldri se havet igjen. Jeg kan forstå at dem føler det slik.

Men om det finnes en gud, en ånd eller noe som helst mellom himmel og jord, da er det akkurat i stormen jeg finner det nærmest oss mennesker.

For det er også noe storslått og allmektig, når havet kan reise seg opp, ta med seg hus og biler, å skylle vekk alt sammen på bare et øyeblikk. Da er det som om havet er vår herre, som bestemmer hvem som får leve, å hvem som i dag skal skylles vekk. Det er fascinerende og skremmende på samme tid.

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor jeg ikke ble metrolog. Det tror jeg må være et kjempespennende yrke.
Så er vi så utrolig heldige som har gode metrologer nå i dag som kan forberede oss på når det blir ille-værre og værst. Før i tiden var dem ikke like heldige.

Men gamle værtegn kunne være gode dem også, å mange greier seg enda i dag veldig fint med barometer, almanakk og primstaven.

Gamle fiskere er eksperter på gamle værtegn. Det kan dem snakke om i timesvis.

Men uansett hva vi tror, vet og mener, så er det ingen av oss som kan styre været.

Hold dere trygge, hold ut, å kos dere innendørs.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg