Jeg trodde skogen var i ferd med å brenne bort

I skogen her i området, så har jeg min helt egen sti. Det er bare jeg, og naboen som pleier å gå her av å til.
Derfor skvatt jeg sikkelig til da jeg skulle gå tur, å oppdaget at alle trærne i et stort område her, hadde en sort stripe nedover langs stammen. Hos noen trær var også heile greiner angrepet.

Min første tanke var at varmen som har vært den siste tiden, var i ferd med å fyre på trærne i området. Varme skaper jo skogbrann så.
Eller hadde noen vært her å hadd bål? Nei, det var jo ingen tegn til bål på bakken.

Men hva kunne det da være? Sopp? Råte?
Etter noe googling, kom jeg frem til en dansk artikkel, der det står skrevet om dette fenomenet.
https://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/16918.html

Kort oppsummert er det en bakterie inni treet, som danner en slags væske. Denne bakterievæsken presses ut av stammen der det allerede finnes sprekkdannelser, og skaper i denne prosessen det sorte.

Stort sett alltid skyldes dette at det kommer skade på røtterne. Enten i form av naturlig endring på jorda, flom, skred, tørke. Skadedyr, eller gravearbeid.

Akkurat her i dette området vil jeg jo da tro skaden kommer av enten tørken, eller kanskje enda mer sannsynlig, mus/vånd, da det har vært noen år med mange hull i plenen, å oppspiste jordbærplanter her i området di siste årene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg