Faste som alle kan klare

I dag har det vært mye snakk om det å faste på jobb. Er jo fastelaven i morgen, så er jo i grunn helt naturlig samtaletema da.

Men jeg fant det meget interessant å snakke med dem eldre, om hvordan faste har påvirket lokalsamfunnet jeg bor i. Å mens vi snakket, kom også en del av minnene fra barndom og bestemor. For hva vil det egentlig si å faste?

 

Faste, betyr å holde fast ved.
Men når man snakker med folk med forskjellig bakgrunn, så er den videre tolkningen ganske så forskjellig.

For generasjon -bestemor, virker det som at her i lokalsamfunnet var fasten ganske så enkelt å bare kutte ut kjøtt, flesk og feit mat i 40 dager før påske. Det var i denne perioden jeg fra barndommen husker at vi bare hadde fisk og potet til middag.

Jeg har jo alltid tenkt at det er for at det er nå havet er kaldest, fisken smaker best, er lettest å få tak i, og litt økonomi.

Men det er altså flere ting som har gjort dette?

Å om det å faste rett å slett bare handler om å kutte ut kjøtt, å spise bare sunt i 40 dager, da burde vi jo egentlig gjøre det alle sammen tenker jeg.
Ikke bare av det religiøse troen på at man skal vise sitt offer, men også av den helsemessige årsaken?
Å vil ikke lammesteken smake ekstra godt til påske om det er en stund siden sist vi spiste kjøtt?

Generasjon 60-70 år, snakket også om at dem hadde bedrevet med sikkelig faste i sin tid. Men i ettertid, hadde det vært gjort i en dum tid, da barna var små å bodde hjemme. Det føltes helsemessig bra ut etterpå, men i småbarnsfasen anbefaltes det likevell ikke.
Her var det snakk i å kutte ut all mat, å bare drikke i ei uke eller to. Det ble laget en spesiell gulrot-juice som var veldig bra.

Personlig har jeg alltid tenkt på faste som noen av mine kollega gjør. Å kun spiser før soloppgang eller etter solnedgang, eller holder seg unna mat innenfor visse klokkesletter.

Men som du ser, kan faste tolkes forskjellig, å være flere ting. Har du spurt di eldre der du bor om dem har bedrevet faste? Og hvordan dem faster?

3 kommentarer
    1. Flott innlegg. Så det var en plakat på det på sykehjemmet.
      Så det var nok en stor greie tidligere, som du skiver her. Det med kjøtt og fisk blant annet..
      Faste er ikke noe for meg, men spise sundt er veldig greit.

    2. Jeg spiser helt vanlig. Liker det best. 🙂 Men mange som snakker om faste. De spiser ingenting før kl 12 og ikke etter 20. Jeg kaller å ikke spise før 12 å utsette frokost 😀 Men det er meg da. Så det er mye som kalles faste. Når vi fastet før så var det null og niks mat, bare drikke hele dagen 🙂

    3. De er morsomme disse som kun spiser før soloppgang eller etter solnedgang på grunn av denne ideologien de følger som de kaller religion. Jeg må le, her jeg bor er det jo ekstremt mange av disse som følger dette regimet, men at de kaller det faste synes jeg blir så dumt, det er derfor jeg ler. For de fleste av disse begynner da å sove på dagen, så er de oppe på natta. Om kveldene ser vi dem komme i flokk hvor de besøker hverandre, da har de med svære kakefat og så mye mat at de kunne mettet hele bydelen, de fråtser og har matfest, i en hel måned, og kaller det faste. Når måneden er over har de noen dager med matfest hvor de spiser hele døgnet i et par tre dager, hehehe.. selv faster jeg tirsdager og torsdager, da spiser jeg INGENTING 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg