Bakkekontakt og fargeterapi

I mine yngre dager når jeg hadde tid til å puste, leste jeg ganske mange bøker om alt mellom himmel og jord. Om meditasjon, fysisk og mental helse.

Et av di gode rådene som gikk igjen i alle bøkene, var det å ha kontakt med jorda direkte.
Kle av deg skoene, å gå på, eller sitt på jorda. Ikke på asfalt og stein. Men på gresset eller sanda.

Om du går barfot på ei strand, får føttene dine naturlig peeling. Luft mellom tærne motvirker fotsopp.

Men du har også det religiøse tanken i dette rådet.

For uansett om du tror på gud, moder jord, eller ånden i naturen, så lever disse i jorda. Di lever i lufta, i sanda, i gresset.
Og di gir deg energi.

Så uansett hva du tror på, om du vil gi deg selv noe bra, gå ut så naken du greier å være komfortabel med.
Gå barfot, legg deg på bakken, rull deg i gresset,  svøm naken i havet eller et vann, strekk armene opp mot himmelen å kjenn på vinden mellom fingrene. Gjør dette, å du vil føle deg bedre.

Dagens fargeutfordring var foresten oransje. Jeg pleide ikke å like oransje før, men nå gjør jeg det. Det er en farge jeg har vært nødt å vokse på.
Tror grunnen til at jeg ikke likte fargen, er at jeg lett tenker på amerikanske fanger som man ser på film går rundt i oransje.

Men det er også en nydelig varm høstfarge, jeg liker appelsiner, og gresskar er fine å se på. Så føler man seg fargerik og munter når man har det på.

Søker man opp hva oransje betyr i fargeterapi, får man opp at det står for energi, optimisme og livsglede. Så det er altså bare bra for deg å bruke oransje.

5 kommentarer
    1. Det er også mange forskjellige nyanser oransje. Lurer på hva de har tenkt med å velge oransje som fangedrakt- farge. Kanskje muntre dem opp litt? 🙂

    2. Det er så godt å gå barbeint, jeg nyter det; i gresset, balansere på steiner…en gang fant jeg meg igjen oppe i skogen, i lyngen, barføtt. Eller gjøre solhilsen ved en elvebredd, barføtt 🙂
      Oransje er en sterk god farge, liker den godt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg